John de Leeuw gaat voor derde winst

Hillegom – John de Leeuw doet op vrijdag 14 september een poging om voor de derde keer op rij de kortebaan in Hillegom te winnen. De regerend kampioen bij de pikeurs zegevierde de afgelopen jaren met Femke Schermer en Barbert. De aanvang van de koers op de Meerlaan is 13.00 uur. De eerste start valt omstreeks 13.30 uur.

Met de paarden van Stal de Groningers domineert De Leeuw al een aantal jaren de kortebaansport. In 2016 haalde hij in Hillegom zelfs met zijn beide paarden de finale. Uiteindelijk ging de winst naar Femke Schermer, Fuggedaboutit werd tweede. Vorig jaar won De Leeuw met Barbert uit de stal van Hans Bot en eindigde zijn Next Wind als derde.

Pikeurs

Ook dit jaar presteert de pikeur uit Hoofddorp goed op de kortebaan. Hij won al met Barbert, Ben Hurry en Crazy Lover. Toch gaat hij niet aan de leiding in pikeursklassement. Lindsey Pegram is de koploper. Zij won tot nu toe vier kortebanen. Ze heeft met Calistokingsdeep, Eliot Charisma, Harley D Energy en Southwind Raptor de keuze uit meerdere toppers. Mogelijk komen deze paarden ook naar Hillegom.

De stal van Rob de Vlieger uit Zwaanshoek beschouwt de kortebaan over de Meerlaan als zijn thuiswedstrijd. Blue Diamond As is de staltopper. De ruin kent vooralsnog een moeizaam seizoen, maar toont de laatste weken verbetering. Zowel in Beverwijk als Bemmel eindigde hij als vijfde. Vorig jaar eindigde Blue Diamond As als tweede in Hillegom.

Deelnemers

Welke paarden er op 14 september starten, is bekend op woensdag 12 september. De NDR verricht op deze dag de loting. Het deelnemersveld is vervolgens direct te vinden op www.kortebaandraverijen.nl. Op deze website volgt later een uitgebreide voorbeschouwing met tips.

De kortebaan op de Meerlaan maakt deel uit van de jaarlijkse feestweek. Deze begint op zaterdag 8 september. Kijk voor een overzicht met alle activiteiten op www.harddraverijvereniginghillegom.nl.